تحليل SWOT
از اصول مهم آموزشي در كلاس هاي آموزش صادرات و واردات كالا، تجزيه و تحليل رقبا در بازار هدف مي باشد. به هر ميزان كه اين تجزيه و تحليل دقيق تر انجام شود، صادرات و واردات كالا به بازار هدف مقصد، موفق تر صورت مي گيرد.
براي دسترسي دقيق به شناخت رقبا و تحليل آنها نياز است يكسري اقداماتي انجام شود. كه درنتيجه، اين اطلاعات جمع آوري شده و در جدول هاي متفاوتي درج شوند.
يكي از اين جدول ها SWOT مي باشد. با كامل كردن جدول SWOT مي توان به راحتي، رقبا را آنلايز كرده و در بازار از آنها پيشي گرفت.
نمودار SWOT چيست؟
نمودار SWOT نموداري است كه در آن رقيب تجاري را از لحاظ نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهديدها مورد بررسي قرار مي گيرد. براي درك بهتر اين موضوع هريك را به طور جداگانه مورد بررسي قرار داده ايم.
نقاط قوت (Strenght)
– توان بالقوه چشمگير خدمات فني و مهندسي كشورو وجود مازاد عرضه در اين زمينه.
مطالعه بيشتر: ترخيص كالا از گمرك شهريار
– تجارب حاصل از اجراي طرح هاي عمراني و حضور ممتد كشور در برخي از صنايع مهم.
– رشد چشم گير فارغ التحصيلان رشته هاي فني مهندسي و دانشجويان شاغل به تحصيل در اين رشته ها.
– نفوذ در برخي از بازارهاي خارجي و تجارب حال از حضور در اين بازارها.
نقاط ضعف (Weakness)
– ضعف هاي موجود در شاخه خدمات فني و مهندسي كشور، از قبيل كوچك بودن اندازه، نداشتن توان مالي، عدم توزيع مناسب شركت ها و نامتجانس بودن حوزه هاي تخصصي، رقابت شركت هاي توليدي و غيره.
فرصت ها (Opportunities)
– بازار رو به گسترش خدمات فني و مهندسي در سطح جهان و به ويژه كشورهاي آسيايي و خاورميانه.
– وجود روابط مناسب يا رو به بهبود با بسياري از كشورهاي بازارهاي خدمات فني و مهندسي همسايه.
تهديد ها (Threats)
– وجود رقيبان بزرگ و توانمند در بازارهاي جهاني و سهم بالاي آنها در بازار.
– توسعه نيافتگي، بي ثباتي و نبودن توان مالي در بخش شايان توحهي از بازارهاي هدف براي صادرات خدمات فني و مهندسي ايران.
source: تحليل SWOT[ بازدید : 92 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما : ]